NUTRITIA IN TIMPUL TRATAMENTULUI CITOSTATIC: PARTEA 5

CUM SA TRECI PESTE SCHIMBARILE IN NUTRITIE

Tratamentul pentru cancer schimba mult modul in care te alimentezi. De fiecare data cand observi orice modificare trebuie sa o comunici medicului tau curant. Iata care sunt cele mai comune efecte secundare si cum trebuie sa procedezi pentru a trece cu bine de ele:
SCHIMBARI ALE APETITULUI
Primul care are de suferit in urma tratamentului este apetitul. Daca nu reusesti sa te alimentezi corespunzator, vei incepe sa pierzi in greutate si sa te simti mai obosit si mai slabit decat de obicei. Unul dintre lucrurile importante pe care trebuie sa le ai in vedere pentru a te hrani cat poti de bine este sa abordezi efecte secundare cum ar fi greata, constipatia si durerea. Rezolvarea lor ar putea duce la o imbunatatire a apetitului.
Ce poti face:
– Mananca mai multe gustari pe zi in loc de 3 mese principale;
– Bea lichide inainte de masa- evita sa le bei in timpul mesei pentru a nu te simti satul prea devreme;
– Incearca sa faci ora mesei cat mai placuta: un set de tacamuri frumoase, muzica ta preferata, emisiunea tv favorita sau compania unei persoane pot ajuta.
– Fii cat poti de activ: o plimbare de o ora inainte de masa poate sa iti creasca apetitul.
– Tine la indemana gustarile cu un continut ridicat de calorii si proteine: untul de arahide, inghetata, oua fierte tari, budinca etc.
– Incearca sa adaugi continut proteic si caloric mancarurilor si consuma-le asa de-a lungul zilei;
– Mananca alimentele favorite oricand de-a lungul zilei;
CONSTIPATIA:
Medicamentele impotriva durerii, schimbarile in dieta zilnica si lipsa miscarii pot duce la aparitia constipatiei. Pentru a o evita este necesar sa iti indrepti atentia spre alimentele bogate in fibre, sa incerci sa ai mese la ore fixe si, daca este posibil, sa faci putina miscare.
CE POTI FACE:
– Incearca sa mananci la aceeasi ora in fiecare zi;
– Bea 8-10 cani de lichid pe zi, daca doctorul tau este de acord. Incearca apa, ceaiul sau limonada.
– Foloseste laxative numai la recomandarea medicului;
– Include in dieta alimente cu un aport mare de fibre ca painea din cereale integrale, fructe si legume, fasole boabe. Acestea te vor ajuta sa eviti balonarea.
– La micul dejun include o bautura calda si alimente bogate in fibre;
– Limiteaza alimentele si bauturile care te pot balona.
– Pentru a evita inhalarea unei cantitati prea mare de aer, incearca sa nu vorbesti atunci cand mananci. Evita paiul cand vrei sa bei, guma de mestecat si bauturile carbogazoase.
MANCARURI CE POT CAUZA BALONARE: lapte, ciuperci, castravete, ardei iute, muraturi, branza tare, brocoli, varza, pepene, bere, oua, porumb, ceapa, mustar, avocado, nuci, spanac, mere, cartofi dulci, mancaruri picante, guma de mestecat, aportul limitat de fluide si exercitii fizice etc.
CE ALIMENTE BOGATE IN FIBRE PUTEM ALEGE SI CE CANTITATE PUTEM CONSUMA:
-Tarate- jumatate de cana;
– Popcorn- 2 cani;
– Orez brun- jumatate de cana;
– Paine din cereale integrale- 1 felie;
– Paste din cereale integrale- un sfert de cana;
– Tarate- un sfert de cana;
– Fasole- jumatate de cana;
– brocoli- jumatate de cana;
– morcovi- jumatate de cana;
– porumb- jumatate de cana;
– cartofi in coaja- unul mediu;
– mar cu coaja- 1 mediu;
– banana- 1 medie;
– afine- jumatate de cana;
– para cu coaja- 1 medie;
– prune- 3;
– portocale- 1 medie;
– stafide- un sfert de cana;
– capsuni- 1 cana.