CUM SA DEPASESTI FRICA DE RECADERE

Oricine a suferit de o boala grava traieste cu frica de recadere.
Aceasta frica se naste din experienta dureroasa deja traita, care a creat un precedent si a lasat urme adanci in subconstientul nostru.
Oamenii se tem in general de 2 tipuri de situatii:
1) Se tem de ceva ce deja li s-a intamplat si cred ca li se poate intampla din nou
2) Se tem de ceva ce au vazut ca li s-a intamplat altora si cred ca este posibil sa li se intample si lor.

In ambele cazuri vorbim despre un contact cu situatia respectiva. Contactul poate sa fie personal, traind pe propria piele situatia, sau indirect, cand vedem pe altcineva din anturajul nostru, in carti sau la televizor, trecand prin acea situatie care ne genereaza frica.
In cazul bolii, timpul poate vindeca treptat anumite frici, estompandu-le, daca ne vedem de viata si ne comportam normal, ca inainte sa fim bolnavi. Exista insa si cazuri in care fostul pacient se ancoreaza atat de mult de boala lui incat ajunge sa se identifice cu ea, iar in acest caz frica de recadere nu doar ca nu dispare, dar se accentueaza pentru ca subconstientul devine invatat cu boala. In acest caz, discutiile si gandurile despre boala devin zona de confort pentru persoana in cauza. Ia-i boala si tot ce tine de ea si i-ai luat identitatea insasi.
Poti sa traiesti bine cu frica de recadere urmand pasii de mai jos.
1. Recunoaste-ti emotiile – nu „baga sub pres” si nu te face ca nu ai nimic doar ca sa pari puternic sau sa nu ii ingrijorezi pe ceilalti. Exprima-ti sentimentele si emotiile fie verbal, fie in scris (reprimarea este una dintre cele mai frecvente cauze ale imbolnavirii).
2. Nu iti ignora fricile – daca observi ceva care te nelinisteste si te face sa fii agitat in permanenta, discuta cu echipa medicala si comunca-i ce simti, corpul ne da de multe ori semnale si acestea nu trebuie ignorate.
3. Nu te izola – comunica si impartaseste din experienta ta, adera la un grup de suport o perioada, pana cand simti ca te poti detasa linistit. Grupurile de suport sunt excelente, dar nu le face sa devina modul tau de viata. La un moment dat trebuie sa poti zbura din nou singur.
4. Detaseaza-te de boala – indiferent prin ce ai trecut, o preconditie esentiala a recuperarii psihologice este sa reiei activitatile normale, pe cat posibil. Daca nu poti, incepe un serviciu nou si integreaza-te in societate ca om sanatos, normal, nu ca supravietuitor, nu ca fost pacient.
5. Instaleaza obiceiuri noi care sa iti bucure trupul si sufletul: citeste, dezvolta-ti alte abilitati si invata sa meditezi sau, de ce nu, un sport nou.
6. Fii informat – foarte multe tipuri de cancer sunt deja bine documentate si se cunoaste tiparul recaderii. Este bine sa stii semnele si simptomele recaderii pentru a le putea recunoaste la timp si a nu te mai agita de fiecare data cand ai doar o simpla migrena.
7. Afla care este rutina ideala pe care trebuie sa urmezi dupa vindecare – previno in loc sa tratezi. Informeaza-te din surse verificate, aboneaza-te la site-uri de specialitate si solicita asistenta de specialitate daca nu esti sigur ca stii cum sa procedezi ca sa te mentii sanatos.
8. Fa alegeri sanatoase cand vine vorba de stil de viata: evita sedentarismul, nu pierde noptile, bea apa cat mai pura, renunta la vicii, alege alimente simple, fructe, legume, zarzavaturi, nuci si seminte, cereale integrale, carne neprocesata. Evita mancarurile din cutii si pe cele ambalate in general, precum si dulciurile procesate, prajelile de orice fel si sucurile din comert.
Mihaela Visan, farmacist, specialist in health coaching si NLP